๐ค Voor online shoppers is de prijs van producten enorm belangrijk. In de Google Shopping resultaten zien potentiรซle kopers in een oogopslag welk product het goedkoopst is. De prijs van je product is dus een enorm belangrijke succesfactor voor je online campagnes.
Houd daarom goed in de gaten voor welke prijs jij een product aanbiedt, wat concurrenten voor het product rekenen en wat het positieve/negatieve verschil is. Als je bijvoorbeeld grotendeels duurder bent dan concurrenten, kan het lastig zijn om genoeg conversies te genereren.
๐ “Leuke tip Hester, maar ik ga toch niet elk product Googelen om te kijken voor welke prijs concurrenten deze aanbieden?” Nee alsjeblieft doe dat niet. Tenzij je echt heel veel tijd over hebt. ๐
Maar hoe bekijk je dan Benchmark prijzen?
Dit kan in het Google Merchant Center. Daar zie je jouw prijzen, de prijzen van concurrenten en je kunt bekijken wat het verschil tussen de prijzen is. Zo kun je goed bekijken of je concurrerend genoeg bent. Je kunt het op product- en categorieniveau bekijken. ๐
Tip: Bied je een product aan die (beduidend) goedkoper is dan bij concurrenten? Tijd om dit product extra te promoten! ๐
Een tool waarmee je gemakkelijk de benchmark data in andere tools zichtbaar kunt maken is de Price Benchmark Connector van Producthero.com (ik krijg niet betaald om ze zo vaak te noemen, ik ben gewoon heel erg fan! ๐). Met deze tool kun je de Price Benchmark Data eenvoudig importeren in Google Ads, Google Sheets, Looker Studio en Channable. Handig, want door de producten waarmee je goedkoper bent een label te geven, kun je ze eenvoudig boosten in Google Ads.
Ken jij de Benchmark tool van Google Merchant Center al?